Friday 10 April 2009

Hooligans

Samseng Bola Sepak. Sebelum ini ia dikaitkan dengan penyokong fanatik bolasepak Eropah dan Amerika Selatan terutama penyokong England, Jerman dan Argentina. Namun sekarang jangan terkejut Malaysia juga telah berjaya melahirkan spesies ini juga.

Apa yang terjadi di Stadium Kota Bharu dalam perlawanan Kelantan menentang Negeri Sembilan amatlah memalukan jika diambil kira prestasi dan mutu permainan yang ditunjukkan dalam liga Malaysia. Berbaloi ker nak mengamuk sampai merosakkan harta benda dan ada yang cedera parah hanya sekadar menonton perlawanan yang standardnya...

Aku cukup respek dengan penyokong dalam liga England. Walaupun kedudukan penonton agak rapat dengan padang tapi tak pernah pulak dengar rusuhan besar-besaran berlaku. Penyokong MU takde pulak mengamuk walau kena belasah 4-0 dengan Liverpool bulan lepas. Itu main dekat Old Trafford. Orang England ni suka mengamuk dekat luar negara mereka jer kot. Tapi berbaloi la dapat tengok team sendiri main world cup. Ini main tak seberapa, penyokong pulak yang lebih2. Mungkin orang luar akan berkata.."oh Malaysia ada liga bolasepak rupanya" bila terbaca berita ini.

Menarik bila memetik ulasan M.Karathu mengenai insiden ini. Penyokong juga perlu diajar dapat menerima kekalahan selain pemain itu sendiri. Masalahnya dengan minda kelas ketiga golongan ini, dapat ker menerima ajaran ini?

No comments:

Post a Comment